Overslaan en naar de inhoud gaan
Feestelijke inhuldiging reuzen Pier en Wanne di, 17/07/2018 - 16u10

De Heistse reuzen Pier en Wanne zijn echte volkshelden. En op 12 juli was het hun dag. Na meer dan 10 jaar afwezigheid in het openbaar, werden ze feestelijk ingehuldigd. 

Via een verkiezing werd twee jaar geleden gekozen voor het nieuwe gezicht van Lea Bailyu-Boereboom voor reuzin Wanne en voor Leopold Vlietinck alias Roape voor reus Pier. De Franse reuzenbouwer Julien Barthélemy creëerde de koppen in hars. Naaisters van Volkskunstgroep de Sloepe, heemkring Heyst Leeft  en de carnavalsvereniging de Smoeltrekkers realiseerden de kleding van het reuzenkoppel. De Heemkring Heyst Leeft zullen de reuzen voorzien van een sluitspeld met het alomgekende geel-groene wapenschild van Heist.

Pier zag als eerste Heistse reus het levenslicht in 1938 voor de organisatie van de eerste ‘Vissersfeesten’. Het was meteen ook het startschot voor de folkloregroep ‘De Heistse Klakkertjes’. Daarom kreeg Pier dezelfde kledij als de mannelijke leden van de folkloregroep: een baardige kop met een zuidwester, een rode schabbe (kiel) en blauwe rok (een broek was te moeilijk). Korte tijd later kreeg Pier het gezelschap van zijn vissersvrouw Wanne. De namen zijn nogal evident want Johanna (in de volksmond Wanne) en Petrus of Pieter (in de volksmond Pier) waren zeer gebruikelijke namen in die tijd.

Het gemeentebestuur heeft in twee buitenversies van de reuzen geïnvesteerd omdat deze reuzen zeer beminde inwoners van deelgemeente Heist zijn.  Jong en oud kent ze.  De originele reuzen zullen opgesteld worden in de nieuwe vleugel van Museum Sincfala, deze reuzen zullen activiteiten buiten bijwonen.  Zonder de hulp van de naaisters Rita Sanders, Marie-Rose Tiri, Nicole Verburgh, Francine Vandierendonck, Stiene, Christiane Dryepondt, Inge Valcke, Nicole Vandierendonck en Vera Degraeve gingen de reuzen hier niet gestaan hebben.  Daarom een dikke proficiat voor hun prachtige werk die werd verricht.

Herlanceren
Provincie West-Vlaanderen

Tildonk verwelkomt jongste reuzekind.

Tildonk verwelkomt een nieuwe reus. In 1930 kreeg Tildonk naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van België Jan en Babs als eerste reuzen.  Ze verbleven lang in het Ursulinenklooster.  In 1976, bij de huldiging van Tildonk als Bloemendorp en de grote fusiebeweging van de gemeentes, werden ze weer naar buiten gehaald, om sinds 2012 geregeld aan tal van evenementen deel te nemen.  Op Pinkstermaandag mocht het koppel van 88 jaar oud zijn eerste kind Netteke verwelkomen.  Het koppel kreeg hierbij de hulp van kunstenares Bernadette Verbelen die ook het standbeeld 't Pastoorke maakte, voor het hoofd en handen, van mandenvlechtster Lieve Lieckens, die het onderstel voor haar rekening nam en van Jeannine Bosmans die Netteke van kledij voorzag.  De laatste nam ook de rol van meter van Netteke op zich.  Peter werd Raymond Verdonck, als medeorganisator van de vzw Tilloenk Leeft! die ervoor had gezorgd dat het jongste reusje in een stoet aan de bevolking werd voorgesteld. De gemeente Haacht deed hiermee haar nieuwste titel van ‘reusvriendelijke gemeente’ alle eer aan.

Gezocht: Brabant Stoet in Bergen op Zoom op 16 september 2018

Op zondag 16 september 2018 wordt in Bergen op Zoom, een historische stad in NoordBrabant, de Brabant Stoet gehouden. Dit grensoverschrijdende evenement wil graag 100 verschillende loopgroepen samenbrengen in één stoet. Loopgroepen of ‘lopende verenigingen’ zijn groepen die via uiteenlopende aspecten van cultuur van alledag meestappen in optochten, zoals gilden, volksdansgroepen, vendelgroepen, steltenlopers, harmonieën en fanfares, corsogroepen, reuzenverenigingen, carnavalsgroepen (met een wagen), boerenovertrekken, processie- en bedevaartgroepen, straattheater en multiculturele loopgroepen.

 

Vlaamse loopgroepen gezocht!

De organisatie van de Brabant Stoet is in handen van Stichting De Brabantse Hoeders. Om van hun grensoverschrijdende evenement de grootste manifestatie van lopende cultuur ooit te maken, zijn de organisatoren op zoek naar groepen die aan de Brabant Stoet willen deelnemen.

Enige voorwaarde is dat de loopgroep actief is in het historische Hertogdom Brabant. Voor België gaat het om de provincies Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Antwerpen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In het huidige Nederland is dit het merendeel van de provincie NoordBrabant.

 

Rondreizende foto-expositie

Samen met de Brabant Stoet wordt een rondreizende fototentoonstelling georganiseerd. Het verbond Volkscultuur in de Lage Landen (VVLL) werkt hiervoor samen met de Brabant-Collectie en LECA. De tentoonstelling zal langs verschillende locaties in Noord-Brabant en Vlaanderen reizen.

Voor de foto-expo wordt nog gezocht naar foto’s van loopgroepen, al dan niet voorzien van praalwagens. Het mogen opnames van alle tijden zijn, in zwart-wit of kleur.

 

Wil je graag meer weten over de Brabant stoet?

Maak je deel uit van een loopgroep en wil je deelnemen op 16 september? Neem dan contact op met:

NL Tony Vaessen: antonius.vaessen@telenet.be en +32 11 64 68 38 of +32 491 08 32 98 en/of de Brabant-Collectie: brabant@tilburguniversity.edu

VL LECA: frea@lecavzw.be en 09 223 97 00

 

Oproep loopgroepen

Foto-expositie

Reus Contios Ontwaakt wo, 04/07/2012 - 16u29

- Korte omschrijving:

Een artistiek-sociaal 5 scholenproject t.g.v. de 30e Meifeesten in Kontich Kazerne.
In samenwerking met de plaatselijke technische school en de academie werd een reus gemaakt naar een ontwerp van werkgroep REUZENplan. Hij zou tijdens een groots stratenspektakel voortbewogen worden door 9 jongeren van een dansgroep, gekleed door de modeafdeling van een andere school. Zijn stem en die van de tegenspelers worden vertolkt door 5 jongeren van het college. De straten worden versierd met vlaggen beschilderd door de kinderen van de lagere school.

Het verhaal: De oeroude Keltische held Contios, een 6 m hoge reus, verrijst uit de nevelen van de tijd. Hij ontmoet de meikever Keelia en helpt haar bij haar eerste vlucht. De oude sprekende Eik brengt hem wat meer wijsheid tijdens dit contact wordt in zijn tocht bijgestaan door 9 Alven.

Acties met Contios:

  1. Een nieuwe reus bouwen: Zijn naam Contios, komt van een Keltische figuur waarvan de gemeentenaam Kontich afkomstig is.
  2. 50 jaar viering wijkjubileum met een sprookjespark.
  3. Opendeurdagen bij de scholen die mee aan de reus hebben gewerkt
  4. Viering van 4 jubilerende verenigingen (in deelgemeente Waarloos)
  5. Smeltfeest: De afsluiting van de jaarlijkse schaatsbaan op het gemeenteplein gaat gepaard met een receptie. VZW ‘De ijdele hop’ lanceerde een nieuw dorpsbier. De ludieke naam van het bier ‘Contje’ komt van de naam van onze Reus Contios. Een afbeelding van de reus staat op het etiket.
  6. Actie Charlie, tegen geweld: Met een groot POTLOOD als verdediging en sterk symbool, was Contios aanwezig op de wijkreceptie in Kontich Kazerne. In de gemeente staat hij een stukje symbool voor het creatief uiten naar de omgeving. Is dit met een tekening, een dans of een act, muzikaal of beeldend, een foto, film of een lekker brouwsel, dit maakt niet uit. Geweld heeft geen zin.

 

- Voor welk publiek is de actie bedoeld?

Van 2 tot 99 jaar
Het doel was om alle soorten disciplines / interesse punten aan te spreken

  • Geschiedkundig: de gebruikte namen zijn historisch en komen van straatnamen
  • Techniek: technische school, constructie en de beweegbaarheid van de reus
  • Muziek en zang: nieuw gecomponeerde muziek/lied door 5 koren+ orkest
  • Bejaarden en gehandicapten kregen een zitplaats op een verhoog
  • Krachtdrank: gehandicapten als Druïde maakte /verdeelde soep
  • Kostuums: 9 Alven gekleed door een creatie van afdeling mode
  • Brandweer: de meikever kon vliegen via de ladderwagen 25m (van dak naar podium)
  • Jeugdbewegingen: publieksopwarming met eigen actie
  • Reuzenbier: bier met het logo van de reus

 

- Wat werkt goed?

  • Elke groep/ school heeft een afgelijnde taak, in hun specialiteit. Hierdoor kunnen vele vergaderingen vermeden worden
  • Sponsoring met materialen wat de winkels verkopen, werkt beter dan geld vragen. Sponsoring met gelden, komen enkel van banken en verzekeringen.
  • Facebook pagina aanmaken waar de evolutie en de verschillende fasen in het project kan opgevolgd worden. Geeft een open werking en kweekt interesse
  • Foto tentoonstelling met acties van elke school en vereniging in het gemeentehuis
  • De Reus komt op bezoek in alle scholen die meewerkte. Goed voor het sociaal imago van de school en dit verzameld meer publiek met interesse rond de reus
  • Alle acties tijdig doorspelen naar de kranten samen met foto’s
  • Afspraken met scholen/verenigingen al maken in een werkjaar vooraf. Iedereen heeft een druk gevulde kalender en deze culturele acties kunnen zo mooi ingeplant worden
  • Een button opspelden aan elke medewerker met het logo van de reus. Na de voorstelling werkt dit als een soort medaille en aanspreekpunt.

 

    - Waarvoor moet je oppassen?

    • te veel vergaderingen en repetities
    • tracht vervanging te voorzien bij ziekte van belangrijke personen

     

    - Wil je hier nog iets aan toevoegen? 

    • Afdeling mode deed elke leerling een eigen ontwerp maken van kostuum. Met dit project deden ze mee aan een Provinciale wedstrijd en haalde de 2e prijs. Ze kwamen met een foto in de krant.

     

    - Bij wie kan je terecht voor meer informatie?

    Naam: Bruno Stappaerts
    Adres: Duffelshoek 47 – 2550 Kontich
    E-mail: brunostappaerts@hotmail.com

    Inspirerende Voorbeelden
    Overdracht
    Herlanceren
    Reuzenbeeldjes voor Borgerhoutenaren di, 03/07/2012 - 16u08

    - Korte omschrijving:

    Verspreiden van 2000 gipsen beeldjes van de Reuskens van Borgerhout. 4 verschillende beeldjes van de 4 Borgerhoutse reuskens werden op 4 verschillende pleinen bij het ochtendgloren aangeboden aan toevallige voorbijgangers.
    Promotie tijdens het Reuzenjaar 2012:

    Oprichten Reuzen Bevrijdings Front: RBF, Help de Reuzen reizen, Borgerhouste reuskens komen niet buiten Borgerhout, we vragen de mensen om deze aangeboden beeldjes mee op reis te nemen en er een foto van te trekken en in te zenden naar het district. Symbolische actie om de reuskens in de aandacht te brengen, die veel pers haalde en nieuwsgierigheid vergrootte rond de Reuskens.

     

    - Voor welk publiek is de actie bedoeld?

    Voor alle Borgerhoutenaren. Jong en oud wil deze beeldjes graag verzamelen.

     

    - Wat werkt goed?

    • Het is een actie voor iedereen
    • Stunt
    • Positieve actie
    • Goede beeldvorming, toffe foto’s te gebruiken in de media.
    • Er wordt een hype gecreëerd, mensen willen die beeldjes graag hebben, uitwisselen.
    • Beeldjes krijgen achteraf nog meer betekenis = cadeau voor iemand die zich inzet voor Borgerhout.

     

    - Waarvoor moet je oppassen?

    Eenmalige verrassingsactie: sommige mensen waren teleurgesteld dat ze er niet bij waren.

     

    - Wil je hier nog iets aan toevoegen?

    Wij proberen de eeuwenoude traditie van de Borgerhoutse Reuskens terug aantrekkelijk te maken. We zoeken naar nieuwe invalshoeken om de oude reuskens weer in de aandacht te brengen. We werken met een nieuwe vormgeving, een nieuwe project: Maak je eigen Reus, zo leren mensen automatisch de oude traditie kennen en mee eigen maken, vernieuwen.

     

    - Bij wie kan je terecht voor meer informatie?

    Naam: Wietse Vermeulen
    Organisatie: De reuzen Vzw
    Adres: Wijnegemstraat 65, 2140 Borgerhout
    E-mail: reuzenstoetborgerhout@gmail.com
    Telefoonnummer: 0494 93 43 20

    Inspirerende Voorbeelden
    Herlanceren

    Reuzenstoet reuzen uit Pajottenland & Zennevallei in Linkebeek

    - Korte omschrijving:

    Op 22 april 2012 organiseerde Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei in samenwerking met GC De Moelie een regionaal reuzenevenement. Het evenement was een groot succes: 13 reuzen uit de regio P&Z en hun verenigingen participeerden aan het evenement. We schatten dat ongeveer 500 bezoekers de reuzen kwamen bewonderen, deelnamen aan de workshops of de reuzenexpositie bezochten. We merkten dat er een zeer gevarieerd en nieuw publiek aanwezig was: gezinnen met kinderen, jeugdbewegingen, frans- en nederlandstaligen. Ondanks de slechte weeromstandigheden kon toch een beperkte delegatie van de stoet uitgaan.

     

    - Voor welk publiek is de actie bedoeld?

    Inwoners van de regio Pajottenland Zennevallei, specifiek was er ook een aanbod voor kinderen.

     

    - Wat werkt goed?

    • Het reuzenevenement gaf een nieuwe boost aan het reuzenleven in de regio. Een aantal reuzen werden voor het eerst sinds jaren terug van stal gehaald, enkele ‘vergeten’ reuzen werden teruggevonden. Reuzenorganisaties leerden elkaar kennen en wisten elkaar ook nog na het evenement te vinden voor expertise-uitwisseling en deelname aan stoeten en evenementen.

     

    - Waarvoor moet je oppassen?

    • Een aantal reuzen gingen eenmalig nog eens uit. Er waren na afloop hoge verwachtingen dat deze reuzen actief zouden blijven. In sommige gevallen was dit niet zo.

     

    - Bij wie kan je terecht voor meer informatie?

    Naam: Karen Van Buggenhout
    Organisatie: Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei
    Adres: Molenstraat 102, 1700 Dilbeek
    E-mail: karen@erfgoedcelpz.be
    Telefoonnummer: 02 451 69 49

    Meer info: http://www.erfgoedcelpz.be/reuzenfeest

    Abonneer op Herlanceren